Likovne grupe. Na Cetinju 1951. članovi ULUCG-a: → Gojko Berkuljan (do kraja pedesetih), → Dragoljub Drago Đurović, → Aleksandar Aco Prijić i → Branko Filo Filipović osnivaju prvu likovnu grupu u Crnoj Gori „Trojica”, koja povezuje umjetnike različitih likovnih poetika u cilju popularizacije i prezentacije njihovih djela široj javnosti. Prvu izložbu imali su u Biljardi (1951), povodom Dana Republike. Sa istim ciljem djeluju tri mlade crnogorske slikarke, kao neformalna grupa „Tri” (1959): → Danica Danja Đurović-Marković, → Stanka Kranjec-Lainović i → Ksenija Vujović-Tošić, i grupa „Nikšić” (1959), koju čine: → Dobrila Džodžo-Popović, → Branko Tomanović, → Miljenko Sindik. Potreba da, pored društvenog angažmana, lične afirmacije umjetnika i bližeg kontakta sa publikom, češće izlažu inicirala je osnivanje grupe „Devetorica” (1967), čiji članovi su bili: → Vojislav Vojo Stanić, → Nikola Vujošević, → Vojislav Vojo Tatar, → Đorđije Bato Pravilović, → Filip Janković, → Luka Berberović, → Dragoljub Bato Brajović, → Nikola Gvozdenović Gvozdo i → Cvjetko Lainović. Likovna grupa koja je dala posebnu vitalističku energiju savremenoj crnogorskoj umjetnosti osnovana je 1980. u Nikšiću pod imenom „Generacija 9”. Prethodi joj likovni kružok, formiran u istom gradu (1978). Grupu su činili mladi umjetnici, koji su se nakon akademskih studija u Beogradu vratili u Crnu Goru: → Žarko Bjelica, → Ilija Branko Burić, → Dušan Jeknić, → Dragan Karadžić, → Milovan Miki Radulović, → Nikica Daco Raičević, → Branislav Bane Sekulić, → Žarko Žaro Vojičić, → Rajko Todorović Todor, → Dragomir Cile Vušović, a kasnije im se pridružuju: → Branko Papo Papović, → Stanko Zečević, → Krsto Andrijašević, → Milivoje Miško Babović, → Pavle Pejović i dr. Zasnovana na poštovanju samosvojnih likovnih poetika svakog pojedinca, ona je imala jasno zacrtanu misiju: da animira crnogorsku kulturnu javnost i skrene pažnju na status umjetnika; da podstakne afirmaciju talentovanih umjetnika i umjetnosti u Crnoj Gori, koja je, po njihovom mišljenju, bila „uspavana” i nezainteresovana za novine. Njihova inicijativa je rezultirala osnivanjem Nikšićkih likovnih susreta, manifestacije Septembarski likovni salon mladih Jugoslavije i Galerije „Forum”: Grupa je, i pored numeracije koju nosi u svom nazivu, bila otvorena za neograničen broj članova. Organizovala je sedam izložbi u zemlji i inostranstvu (1980–1987): Beogradu, Herceg Novom, Titogradu, Giterslou (Njemačka) i Štutgartu (Njemačka), Beču (Austrija). Međutim, ove likovne grupe nijesu zaživjele i djelovale su relativno kratak vremenski period. Od devedesetih godina XX v. i u XXI v. formiraju se art-grupe: „Nezavisni”, Grupa „A” (izlagala u zemlji i inostranstvu), „Ključ”, „Interference”, Art-grupa „Žižo” i dr., koje okupljaju umjetnike različitih stvaralačkih profila i zajedničkih programskih i izlagačkih interesovanja.
Literatura i izvor: A. Zadrima, „Izložbe grupe ’Trojica’”, Crnogorski slikari i vajari, Cetinje, 1986, 33–34, 43, 51–52; D. Radovanović, „Grupe”, Leksikon crnogorskih umjetnika, 1945–2001, Podgorica, 2001; P. Duletić, pred. kat. Generacija 9, Muzeji i galerije Podgorice, Moderna galerija, 2005.
Lj. Zeković