Freska iz ciklusa Sv. Ilije, Manastir Morača, XIII v.
Kupola Crkve Sv. Đorđa, Manastir Đurđevi stupovi, Berane, XIII v.
Freska arhanđela Mihaila, Crkva Sv. Marije Koleđate, Kotor, XIII v.
Detalj fresko-slikarstva Manastira Duljevo, XIV v.
Detalj fresko-slikarstva Manastira Đurđevi stupovi, Berane, XIV v.
Vizantijska umjetnost, arhitektura, slikarstvo (VI–XV v.). Nakon raspada rimske imperije, provincija Prevalis, koja je pokrivala prostor sadašnje Crne Gore, u političkom smislu pripala je Vizantiji – Istočnom rimskom carstvu. U sklopu hristijanizacije ilirskog i romanskog stanovništva, najvažniji elemenat predstavljala je izgradnja hramova i njihovo umjetničko ukrašavanje. Pozicioniran na osjetljivoj istorijskoj granici između istoka i zapada Evrope, koja ga od polovine XI v. u duhovnom smislu odvaja u okviru jurisdikcija Pravoslavne i Katoličke crkve, prostor srednjovjekovne Duklje – Zete – Crne Gore baštiniće umjetnička iskustva oba civilizacijska korpusa, koji su katkada u simboličkom odnosu. U periodu prije formiranja slovenskih župa i ustanovljenja dukljanske države, na domicilnom prostoru mogu se identifikovati sakralni objekti sagrađeni u duhu vizantijskih graditeljskih iskustava: crkve „A” i „B” u gradu Duklji, na Zlatici kod Podgorice i u Topolici kod Bara, bazilike u starom budvanskom gradu i ispod sadašnje crkve Manastira Podlastva (→ Podlastva u Grblju, manastir), stara → Katedrala Sv. Tripuna, → Crkva Sv. Tome u Prčanju, Sv. Marija u Duklji i dr., stvoreni u periodu VI–XII v. Različitih su osnova i konstruktivnih sistema i kao rezultat heterogenih koncepcija mogu se tipološki svrstati u crkve sa centralnom osnovom – trikonhose, krstoobrazne i njihove kombinacije; jednobrodne građevine sa ili bez kupole; trobrodne bazilike. Vizantijske graditeljske koncepcije manifestuju se na prostoru Crne Gore i tokom perioda XII–XV v., u vremena vladavine dinastija Nemanjića, Balšića i Crnojevića. U tom kontekstu, kao tipične bogomolje sa vizantijskim obilježjima smatraju se nemanjićke zadužbine u manastirima Đurđevi stupovi (→ Berane, Manastir Đurđevi stupovi, Crkva Sv. Đorđa) i Morača (→ Morača, manastir, Crkva Uspenja Bogorodice) – oba iz XIII v. Karakteristike vizantijskog modela građenja evidentne su i na crkvama balšićkih manastirâ: Starčeva gorica (→ Starčeva gorica, manastir na Skadarskom jezeru), Moračnik (→ Moračnik, manastir na Skadarskom jezeru), Beška (→ Beška, manastir na Skadarskom jezeru), Prečista Krajinska (→ Ostros, Manastir Prečista Krajinska), Praskvica (→ Praskvica kod Svetog Stefana, manastirska crkva Sv. Nikole). U pojedinostima, u arhitekturi nabrojanih hramova mogu se uočiti i zapadnoevropske odlike, uglavnom u načinu koncepcije svodova, portala i prozora. Vizantijske umjetničke tendencije dominiraju kada je u pitanju analiza srednjovjekovnog fresko-slikarstva i ikonopisa. Srednjovjekovno slikarstvo sačuvano na tlu Crne Gore, kako u ikonografskom tako i u stilskom pogledu, sasvim je u duhu vizantijskih modaliteta tipičnih za ovaj način umjetničkog izražavanja. O tome svjedoče brojni primjeri koji se mogu sagledati preko slikarstva → Crkve Sv. Tome u Kutima kod Herceg Novog (XII–XIII v.), crkvama → Rize Bogorodice u Bijeloj i → Sv. Petra u Bogdašićima kod Tivta (XIII v.), → Sv. Petra u Bijelom Polju (XIV v.), Đurđevim stupovima (XIV v.), kotorskim crkvama Sv. Tripuna i Marije Koleđate ( → Kotor, Crkva Sv. Marije Koleđate) i dr. Vizantijski uticaj vidljiv je i na fragmentima ranomozaičkog slikarstva iz VI v., identifikovanog na lokalitetima antičke vile u Kručama kod Ulcinja (→ Kruče, rimska vila), ranohrišćanske bazilike u Budvi, → Crkve Sv. Teodora / Sv. Đorđa u Starom Baru, Manastiru Podlastva i dr. Ugledanje na osobine vizantijske umjetnosti na tlu Crne Gore, posebno u sferi ikonopisa i fresko-slikarstva, manifestuje se i u novom vijeku u okviru tzv. postvizantijske umjetničke kulture.
Literatura: J. Kovačević, Istorija Crne Gore, knj. 1, Titograd, 1967; V. Đurić, Istorija Crne Gore, knj. 2, tom 2, Titograd, 1970; V. Korać, Istorija Crne Gore, knj. 2, tom 1, Titograd, 1970; P. Mijović, Istorija Crne Gore, knj. 2, tom 1, Titograd, 1970; Vizantijske freske u Jugoslaviji, Beograd, 1974; R. Vujičić, Srednjovjekovna arhitektura i slikarstvo Crne Gore, Podgorica, 2007; T. Pejović, A. Čilikov, Pravoslavni manastiri u Crnoj Gori, Podgorica, 2011.
A. Čilikov