Gotički portal Palate Beskuća, XV v., Kotor

Fragment gotičkog portala, riznica Katedrale Sv. Tripuna, XV v., Kotor

Prozor na Kući „Tri sestre“, XV v., Prčanj

Crkva Sv. Marije, XIV v., Svač

Crkva Sv. Katarine, XIII–XIV v., Stari Bar, rekonstrukcija

Gotička umjetnost, arhitektura, skulptura, slikarstvo (kraj XIII – XV v.). Pojava elemenata karakterističnih za zapadnoevropsku epohu gotike na prostoru Crne Gore sporadično se može identifikovati još u posljednje tri decenije XIII v. Za razliku od romanike, gotičke koncepcije se neće utemeljiti kao potpuno samostalne, o čemu svjedoči izostanak likovnih djela sa karakteristikama reprezentativnih odlika nalik zapadnoevropskim. Kada je u pitanju crnogorski prostor, na polju sakralne arhitekture prije se može odrediti romano-gotički nego čisto gotički stil s obzirom na činjenicu da se romanički koncepti i dalje razvijaju paralelno sa novopridošlim. U izvjesnom smislu, riječ je o zidanju romaničkih zdanja, koja dobijaju pojedina gotička obilježja – prije svega, to se odnosi na novine u koncepciji prostora, oblike kapitela stubova i otvora, te načine konstruisanja svodnih površina. Nosioci usvajanja gotičkih elemenata u korpus sakralne arhitekture srednjovjekovne Zete – Crne Gore bili su katolički redovi franjevaca i dominikanaca, mada se ne može zaključiti da su bili i jedini. U tom kontekstu važno je pomenuti ktitorske aktivnosti srpske kraljice Jelene Anžujske, koja je, uz angažman domaćih i majstora iz Južne Italije, inicirala u posljednjim decenijama XIII v. izgradnju franjevačkih samostana u Skadru, Ulcinju, Baru i Kotoru. U tipološkom pogledu, identifikovane građevine sa romano-gotičkim obilježjima mogu se analizirati preko trobrodnih bazilika i jednobrodnih crkava sa polukružnom ili kvadratnom apsidom. Među trobrodnim bazilikama gotičke elemente uočavamo u arhitekturi crkve → Manastira Sv. Srđa i Vakha na Bojani, koju je sa sinovima, na mjestu starijeg zdanja, podigla kraljica Jelena Anžujska 1290, a dodatno obnovio srpski kralj Milutin 1318, gdje se u konstrukciji lukova uočavaju gotičke karakteristike. Iste se mogu konstatovati i na primjeru takozvane crkve B Manastira Ratca kod Bara (→ Ratac kod Bara, Opatija Bogorodice Ratačke), za koju se smatra da je izgrađena 1347. U romano-gotičkom stilu podignute su na Crnogorskom primorju brojne jednobrodne – gradske, prigradske, seoske – crkve, o čemu svjedoče karakteristični primjeri. Krajem XIII ili početkom XIV v. izgrađena je franjevačka → Crkva Sv. Nikole (Marka) u Starom Baru, gdje se u dijelu kvadratnog apsidalnog prostora može identifikovati gotički prelomljen svod. → Katedrala Sv. Marije u Starom Ulcinju, izgrađena na mjestu nekadašnje manje preromaničke crkve, posjeduje dio portala sa romano-gotičkom profilacijom. Srušena u XVII v., crkva franjevačkog samostana u kotorskom predgrađu Gurdić, koju je izgradila Jelena Anžujska 1288, imala je u kvadratnom apsidalnom prostoru gotički prelomljen svod. Franjevački red egzistirao je i u najvećoj crkvi srednjovjekovnog grada Svača, posvećenoj Sv. Mariji (→ Svač, Crkva Sv. Marije), datiranoj u drugu polovinu XIII v., gdje se i danas mogu sagledati monumentalni gotički prozor iznad romaničkog portala glavne fasade, kao i svod gotičke profilacije u prostoru kvadratne apside. U sklopu identifikovane romano-gotičke arhitekture, među objektima manjih dimenzija posebnu pažnju privlači i starobarska Crkva Sv. Katarine (→ Bar, Crkva Sv. Katarine), moguće zidana krajem XIII ili početkom XIV v. Podignuta nad jednim uličnim prolazom, tipičan je primjer stila, u kome se smjenjuju romanički i gotički svodovi i lukovi. I u drugoj polovini XIV kao i u XV v. mogu se odrediti na pojedinim sakralnim objektima elementi gotičke arhitekture, naročito povodom korišćenja visokoprelomljenog svoda: trikonhalne zadužbine Balšića u manastirima → Starčeva gorica, → Moračnik, → Beška, Prečista Krajinska ( → Ostros, Manastir Prečista Krajinska), crkva Manastira Podlastva (→ Podlastva u Grblju, manastir) i dr. Kao i na polju arhitekture, tako se i u domenu skulpture i slikarstva ne mogu identifikovati apsolutno stilski kreirana gotička ostvarenja. Pored nekoliko kipova iz Kotora – Raspelo iz → Katedrale Sv. Tripuna, oko 1380; Žalobna Gospa sa mrtvim Isusom, oko sredine XV v., pripadala je → Crkvi Sv. Marije Koleđate i dr. – za koje se pretpostvalja da su radovi italijanskih skulptora, kao i nešto kapitela, gotički skulptorski uplivi mogu se konstatovati u više primjera, poput: ciborijuma i zlatne pale Katedrale Sv. Tripuna – XIV i XV v. i dr. Što se tiče slikarske djelatnosti, uz izostanak tipično gotičkih djela, elementi stila, u većoj ili manjoj mjeri, mogu se identifikovati preko fresaka Crkve Sv. Stefana Manastira Duljevo (→ Duljevo kod Svetog Stefana, Crkva Sv. Stefana), te u XV v. u okvirima stvaralaštva kotorskog gotičko-renesansnog slikara → Lovra Dobričevića i njegovih učenika, sinova → Vicka i → Marina i Pavla Bazilja (→ Bazilj, Pavle i Đurađ).

Literatura i izvor: V. Korać, Istorija Crne Gore, knj. 2, tom 2, Titograd, 1970; R. Vujičić, Srednjovjekovna arhitektura i slikarstvo Crne Gore, Podgorica, 2007; C. Fisković, „Umjetnost gotičkog doba”, Zagovori Svetom Tripunu – blago Kotorske biskupije (monografski katalog), Zagreb, 2010.

A. Čilikov