Pavle Bazilj, Bogorodica sa malim Hristom, dvostrana ikona, XV v., riznica Katedrale Sv. Tripuna, Kotor

Pavle Bazilj, Imago pietatis, dvostrana ikona, XV v., riznica Katedrale Sv. Tripuna, Kotor

Bazilj, Pavle i Đurađ, slikari (XV v.). Učenici → Lovra Dobričevića za vrijeme njegovog boravka u Kotoru, a kasnije i njegovi saradnici. Njihova djelatnost vezuje se za Kotor i Dubrovnik. Đurađ je otišao sa Lovrom u Dubrovnik 1459. Nakon saradnje sa Lovrom, Đurađ se vratio u Kotor i u rodnom gradu imao je radionicu. U izvorima se pominje 1468, kada je trgovao voskom koji je pripadao Bratovštini Sv. Krsta. Za istu bratovštinu bičevalaca Sv. Krsta sklopio je 1468. ugovor da će im naslikati veliku oltarsku palu. Pretpostavlja se da je u pitanju sačuvana dvostrana ikona sa predstavama Imago pietatis i Bogorodice sa malim Hristom (čuva se u riznici → Katedrale Sv. Tripuna), na kojoj se prepoznaju snažni odjeci stila Lovra Dobričevića. Nešto kasnije, izvori svjedoče da je uradio jednu sliku za nekog kotorskog građanina. Posljednji put se pominje 1478. Njegov brat Pavle Bazilj pominje se kao saradnik → Božidara Vlatkovića i Matka Radosavića (Alegretovića) u Dubrovniku 1474. Radili su na oslikavanju Kneževog dvora. Godine 1478. Pavle je otvorio slikarsku radnju na Placi u blizini franjevačkog samostana. Radio je oltarsku palu za Crkvu Gospe u Lužinama izvan Stona. Nakon smrti Lovra Dobričevića, Pavle je angažovan da završi majstorova djela. Posljednji put se pominje 1488.

Literatura: J. Taдић, Грађа о сликарској школи у Дубровнику XIII–XVI в., књ. I, Београд, 1952; В. J. Ђурић, Дубровачка сликарска школа, Београд, 1963; В. Живковић, „Двострана икона из Котора – Imago pietatis и Богородица са Христом – у светлу религиозне праксе братовштине флагеланата”, Зограф, 33, 2009, 135–142.

V. Živković