„Katalog vinskog turizma” i „Analiza vina kao turističkog proizvoda”, 2015.

Promotivni materijal Merak vinarije, Zabes, Crmnica

Turistička atrakcija – vožnja kočijom kroz vinograd

Obilazak vinograda turističkim vozićem

Vinski turizam (eno-turizam), podvrsta gastronomskog turizma, koja obuhvata posjete vinogradima i vinarijama, koje uključuju degustacije, konzumiranje i kupovinu vina, kao i posjete vinskim festivalima i manifestacijama sa ciljem degustacije vina i sticanja enološkog znanja. U Crnoj Gori predstavlja važnu komponentu razvoja vinske industrije i turizma kao privredne grane. Rezultati → genetičke identifikacije sorti, uz utvrđivanje → pedigrea crnogorskih sorti, u istraživanjima → Vesne Maraš i sar. (2020), osim naučnog doprinosa, služe kao razvojni impuls vinskom turizmu. Istraživanja su pokazala da se crnogorsko vinogradarstvo bazira na porodici genetski povezanih sorti, što je karakteristično za vinogradarske i vinarske krajeve sa dugom tradicijom, kao što su Bordo i Burgundija u Francuskoj i La Rioha u Španiji. Otkriven je genetski fond koji uključuje autohtone sorte povezane u složenu rodbinsku mrežu, u kojoj su sorte → kratošija (primitivo – zinfandel) i → razaklija igrale glavnu ulogu u stvaranju autohtonih sorti. Pored sortne strukture, utvrđen je veliki → diverzitet vinove loze. Vinski turizam, pored estetskog doživljaja vinogradarskog predjela, pruža i upoznavanje sa njegovim kulturnim, istorijskim, nacionalnim, arhitektonskim, muzičkim i folklornim posebnostima, kao i osobenom gastronomijom (→ Vino i gastronomija). Vino simboliše radost, raspoloženje, pjesmu i slavlje, a berba grožđa predstavljala je posebna veselja. Danas su „Berbe grožđa” turističke atrakcije, koje se organizuju u vinogradarskim područjima, uz kulturni sadržaj, maskenbal, folklor i pjesmu. Kroz vinogradarska područja organizuje se i → vinski put, koji kombinuje degustaciju vina i hrane određenog vinogradarskog kraja sa prirodnim ljepotama, običajima i kulturno-istorijskim spomenicima tog područja. Vinarski podrumi sa smještajnim kapacitetima omogućavaju odmor uz vinograde i jesenje berbe. Otvaranjem vinskog podruma „Šipčanik” 2007, kompanija → „13. jul – Plantaže” AD Podgorica počela je sa prvim organizovanim aktivnostima u oblasti vinskog turizma u Crnoj Gori (posjete vinskim podrumima, restoranima, ribnjaku i konjičkom klubu u sastavu Kompanije). U Kompaniji je, od 2015, osnovan Sektor za vinski turizam, koji je realizovao projekte „Vinski put” i „Crna Gora – zemlja vina”. Brojne privatne vinarije otvorile su svoje podrume i, u okviru vinskog turizma, ponudile svoje usluge. Razvoju vinskog turizma doprinijele su aktivnosti koje su, od 2007, realizovane kroz projekte GTZ-a, a u saradnji sa → Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Crne Gore (MPŠVCG), → Nacionalnim udruženjem vinogradara i vinara Crne Gore i Nacionalnom turističkom organizacijom Crne Gore. Kao rezulat saradnje, 2009. je urađen promotivni materijal „Vinski put Crne Gore”, u kojem su predstavljene 33 crnogorske vinarije. U okviru prekograničnog IPA projekta Crne Gore i Hrvatske, realizovan je projekat „Wine Tourism Network” (2013–2015), čiji je nosilac za Crnu Goru bila Turistička organizacija Prijestonice Cetinje. Projekat je podrazumijevao razvoj vinske mreže između Crne Gore i Hrvatske, povezivanje proizvođača vina iz dvije države, uz mogućnost ponude i prezentacije njihovih proizvoda turistima i ljubiteljima vina. Kroz projekat je 2014. otvorena „Vinska kuća – Vinski muzej” na Cetinju, a 2015. je urađen „Katalog vinskog turizma”, u kojem su predstavljene 34 crnogorske vinarije iz različitih subregiona. Urađena je „Mapa vinarija”, kao i brošura „Analiza vina kao turističkog proizvoda” (2015). Pored Nacionalnog udruženje vinara i vinogradara, → Nacionalnog udruženje somelijera Crne Gore, od 2019. u Crnoj Gori djeluje i organizacija → Evropski red vinskih vitezova – Legatura Crna Gora , koja sprovodi aktivnosti na razvoju i afirmaciji vinskog turizma u Crnoj Gori.

LITERATURA I IZVORI: Lj. Pejović, V. Maraš, S. Mijović, Đ. Rajković, G. Drašković, A. Hajduković, R. Pajović, „Mjesto, uloga i značaj vinogradarsko-vinarske proizvodnje za potrebe turističke privrede Crne Gore”, Poljoprivreda i turizam Crne Gore, Bar, 2001; S. Miladinović-Drobnič, Tourism Law of Montenegro. Wine tourism. Tourism Law in Europe, Portugal, 2022; B. Vučeković, D. Zuber, Katalog vinskog turizma, Cetinje, 2015; Mapa vinarija (Turistička organizacija Prijestonice Cetinje), Cetinje, 2015; B. Vučeković, D. Zuber, Analiza vina kao turističkog proizvoda, Cetinje, 2015.

B. Gašović