Ivana Radovanović, The Hollow Man – Burning Way, instalacija, 2015.

Radovanović, Ivana, vajarka (Titograd, sada Podgorica, 24. I 1983). Diplomirala je 2006. na → Fakultetu likovnih umjetnosti Univerziteta Crne Gore na Cetinju, studijski program Vajarstvo, u klasi prof. → Pavla Pejovića. Magistrirala je 2009. na istom fakultetu. Jednu studijsku godinu provela je na FLU u Beogradu (2005/06). Doktorirala je 2016. na FLU u Beogradu, pod mentorstvom prof. D. Petrovića. Dobitnica je Fulbrajtove stipendije za postdoktorsko istraživanje u Njujorku (2018/19). Prvi je dobitnik Silvermajn Fulbrajt Art rezidencijalnog programa, Konektikat, SAD (2019). Njena ranija interesovanja za ateljesku skulpturu antropomorfnog karaktera, snažnog energetskog naboja i unutrašnjeg pokreta, preusmjerila su je na skulpturu u proširenom polju. Izmještajući je u slobodan prostor/prirodu i napuštene objekte, polazišta za dalja istraživanja nalazi u svojstvima prolaznog kao transcendentalne dimenzije, koju konkretizuje kroz simbolička svojstva „iskorišćenog i odbačenog” materijala. U tom kontekstu upotrebljava nekonvencionalne materijale: jutu, vunu, kanap, slamu, ribarske mreže, grane drveća..., ali i prirodne, koji posjeduju energetske potencijale materije prime: zemlja, glina, pepeo. Preko njih umjetnica otkriva/prikriva duhovnu i moralnu ispraznost čovjeka kroz vrijeme. Zapravo, smišljenom akcijom ona oblikuje novu stvarnost, koja je zasnovana na kauzalnom odnosu: verbalno – vizuelno – spoznajno, naslijeđeno – iskustveno, realno – fantastično. Skulpturama, instalacijama, objektima, postavljenim in situ, predstavlja svijet kao veliku pozornicu na kojoj se odvija vječna drama između čovjekovih unutrašnjih pogleda na svijet i onoga što on zapravo jeste, između trajanja i nestajanja, identitetskih korijena i našeg mjesta u savremenom svijetu: The Hollow Men – Burning Way (2011–2017); You don’t have a soul. You are the soul. You have a body (2015); No Country for Young Men (2018); Souls and Bodies (2019); Invitation (2019); Sugar Obelisk – Orevuar Montenegro (2021). Samostalno je izlagala na više od 20 izložbi u zemlji i inostranstvu: Italija, Finska, Slovenija, Austrija, SAD. Izlagala je i na grupnim izložbama i učestvovala na rezidencijalnim programima, radionicama u zemlji i inostranstvu: Slovenija, SAD, Italija, Slovačka, Bugarska, Finska. Nagrade: Nagrada Atlasmont banke i Atlas grupe (2005); Nagrada UCG za najboljeg studenta FLU, Cetinje (2005/06); Nagrada Prijestonice Cetinje (2006); Godišnja nagrada za vajarstvo FLU, Cetinje (2006); Plaketa za najboljeg diplomca UCG (2006); Nagrada Bijenala mladih (BJCEM), Milano (2015); Grand Prix na 37. Crnogorskom likovnom salonu „13. novembar”, Cetinje (2015). Direkcija BJCEM odabrala je za predstavnicu Crne Gore na manifestaciji Biennale Mediterranea XVII u Milanu (2015). Predstavljala je 2017. Crnu Goru na 57. Venecijanskom bijenalu „Viva Arte Viva” (sa → Adinom Rastoderom) i na Imago Mundi Highlights u Trevisu, Italija (2018/19). Članica je Odbora za likovne umjetnosti CANU (→ Crnogorska akademija nauka i umjetnosti) i ULUCG-a (od 2006).

Izvori: Lj. Zeković, Ž. Filipović, kat. Ivana Radovanović, Čovjek, Uomo, Humam, Adim Rastoder, 57. Esposizione Internazionale d’ Arte, La Biennale di Venezia, 2017; A. Ivanović, pred. kat. Tiha naklonost prolaznosti, Galerija „’73”, Beograd, 2018.

Lj. Zeković