Milena Jovićević, Sugar free, 2008.

Jovićević, Milena, slikarka, univerzitetski profesor (Cetinje, 14. XI 1976). Diplomirala je 1999. na FLU na Cetinju, odsjek Slikarstvo, u klasi prof. → Nikole Gvozdenovića Gvozda. U periodu 1999–2000. bila je na specijalizaciji na L’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts u Le Mansu (Francuska). Završila je L’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts u Parizu (2000–2004), u klasi prof. D. Gotjea. Rezidencijalno je boravila u Cité Internationale des Arts u Parizu (2001). Magistrirala je na FLU na Cetinju 2008, pod mentorstvom prof. → Dragana Karadžića. Doktorirala je 2012. na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, kod mentora prof. G. Nikolića. Od 2004. radi na FLU na Cetinju kao saradnik u nastavi, u zvanju docenta i prof. (u periodu 2012–2014. prodekanica, a 2014–2017. dekanica na FLU). Rezidencijalni boravci: Pariz (2004), Berlin (2013), Bazel (2013). Težište njenih kreativnih i teorijskih promišljanja i interesovanja nalazi se u fenomenu konzumerizma savremenog društva. U kontekstu moderne i postmoderne umjetničke prakse, ona se bavi problemom globalizacije i uticaja mas-medija, interneta, savremenih tehnologija na forme umjetničkog izražavanja. Asimilirajući duh vremena, ikonografiju potrošačke kulture, stvorila je recentnu umjetnost, koja potencira odvajanje od tradicionalne pragmatike i logike u cilju problematizovanja pitanja psihofizičkog karaktera čovjeka podložnog pošastima koje sobom nosi novo vrijeme otuđenosti, izolacije/samoizolacije, stereotipa. Stvara novu sliku realnosti, koju definiše figuracijom, znakom, simbolikom, specifičnim ideogramima: rukom, oblakom, makazama, strelicama, „Arijadninom niti”, metom…, koji predstavljaju smisaono osvještenje enigmatskih, pojmovnih struktura i situacija („banalnog” života metropola) u njenim radovima. Preko njih ona definiše duhovne, emocionalne, provokativne i kritičko-opservatorske istine o sebi kao izgrađenoj personalnosti i svijetu, ne reprodukujući, pri tome, samo perceptivne utiske svakodnevice, već i intimne doživljaje i osjećanja, koje iskazuje posredstvom raznih medija: slike, crteža, kolaža, fotografije, objekta, printa, vizuelnih i zvučnih efekata (Familija, 2000–2001; autoportreti – Artist visa, Danger-Fragile, Smoke, Pay & P(l)ay, Man games, Sugar free, Adam i Eva...), video-instalacija (Happy New Year), ambijentalnih instalacija (Don’t be afraid). Samostalne izložbe: Orli, Francuska (2001); Pariz (2001, 2004 – dvije); Podgorica (2005); Barselona (2006); Areco, Italija (2007); Antverpen (2008); Cetinje (2008); Bergamo (2009); Beograd (2012); Berlin (2013 – dvije, 2014); Novi Sad (2016); Tirana (2015, sa Ž. Reljićem); Bečići (2017). Grupne izložbe: Crna Gora, Francuska, SAD, Italija, Španija, Velika Britanija, Bugarska, Južna Koreja, Lihtenštajn, Albanija, Švajcarska, Portugalija, Grčka, Rumunija, SSSR, BiH, Njemačka, Srbija… Nagrade: Nagrada za slikarstvo „Mai des creatures”, Orly (2001); Nagrada Proljećnog salona, Bussy Saint Martin, Pariz (2001); Nagrada salona A.C.A.M. Brecey, Mont-Saint-Michel (2002, 2003); Nagrada ULUCG-a „Milunović, Stijović, Lubarda” (2005); Nagrada-stipendija „Velibor Bucko Radonjić”, CNP, Podgorica (2007); Nagrada Crnogorskog likovnog salona „13. novembar”, Cetinje (2012). Bila je članica ULUCG-a (1999–2009) i francuske asocijacije umjetnika „Figuration Critique” (1999–2006).

Literatura i izvor: Lj. Zeković, „Milena Jovićević”, Individualne likovne poetike, Podgorica, 2008, 318–322; M. Jovićević Popović, pred. kat. Milena Jovićević Popović: Sugar free, NMCG, „Atelje Dado”, Cetinje, 2008; S. Slovinić, „Milena Jovićević”, Ars Libris (1999–2012), Podgorica, 2013, 336–338, 383–385.

Lj. Zeković