Novaković, Milovan, slikar, teoretičar umjetnosti, prevodilac (Titograd, sada Podgorica, 9. I 1990). Osnovne (2011) i specijalističke studije (2013) završio je na → Fakultetu likovnih umjetnosti Univerziteta Crne Gore na Cetinju, odsjek Slikarstvo, u klasi prof. → Dragana Karadžića. Master studije iz oblasti Transdisciplinarne humanistike i teorije umetnosti završio je 2018. na FMK, Univerzitet Singidunum, Beograd. Na istom fakultetu je doktorand u programu Transdisciplinarne studije savremene umetnosti i medija. Neka od problemskih pitanja kojima se bavi u svojoj teorijsko-umjetničkoj praksi našla su ishodište u njegovom umjetničkom radu. Zapravo, dva elementa uslovno određuju prirodu njegovih slika. To su otvorene mogućnosti boje i pogled na prozor – geometrijsku armaturnu konstrukciju, kadriranu u jednoj ravni. Pogled kroz prozor prema spolja ili unutra uslovljava estetsko-smisaonu narativnost, koja se na njegovim slikama „ukazuje kao drugost naracije, kao onaj manjak oko kojeg ona pruža svoja tkanja koja se uvijek mogu još nadovezivati i upotpunjavati, ali nikad tako da istisnu i konačno popune ovo prazno mjesto naracije kao mjesto slike”. Na kompoziciji – betonskim pločama, koje simuliraju raspored prozorskih okana, nepravilnim urezima – krakelurama, fizički obrađuje ravan inertne mase, koja postaje nosilac narativnog podteksta. Pored umjetničkog stvaralaštva, bavi se modernom i savremenom umjetnošću i teorijom, kao i prevodilaštvom. Napisao je nekoliko kataloških ogleda i objavio prevode iz oblasti umjetnosti i književnosti. Tekstove objavljuje u časopisima Polja, Gradina, ART & MEDIA JOURNAL, Pulse. Od 2015. održao je nekoliko javnih predavanja na teme iz domena moderne umjetnosti i filozofije (o mišljenju i djelu: B. Njumana, D. Džada, R. Sere, P. Sezana, Dž. Djuija). Istražuje američku filozofiju XX v. (V. Džejms, Č. S. Pers, A. N. Vajthed). Publikovao je prevode knjiga D. H. Lorensa, Sezanova borba (2015); R. Valzera, Misli o Sezanu (2015); Č. Olsona, Zovite me Ismail (2017); D. Džada, Duga diskusija ne o remek djelima nego zašto ih je tako malo (2017); D. H. Lorensa, Studije klasične američke književnosti (2019). Autor je knjige Pneumatsko slikarstvo: disanje Anri Matisa (2019). Preveo je i priredio zbornik radova Donald Džad: Spisi (2016). Samostalno je izlagao u „Ateljeu Dado” („Betonski i radovi na papiru”, Cetinje, 2014). Učestvovao je na više kolektivnih izložbi.

Izvor: U. Vasiljević, „Odraz i izraz. Paragon narativne kulture”, Betonski i radovi na papiru, kat., „Atelje Dado”, NMCG, Cetinje, 2014.

Lj. Zeković