Slobodan Bobo Slovinić, Neman, 1971, NMCG, Cetinje
Slobodan Bobo Slovinić, Petrovačka Madona, 1980, NMCG, Cetinje
Slovinić, Slobodan Bobo, slikar, grafičar, arhitekta enterijera, dizajner (Budva, 28. III 1943). Diplomirao je 1966. na APU u Beogradu, odsjek Unutrašnja arhitektura. Od 1979, od kada koristi stipendiju „Moša Pijade” u Cité Internationale des Arts, više puta boravi u Parizu (1982, 1983, 1997, 2017). Radio je u RZUP-u Titograd (1967–1988) i kao predavač na → Arhitektonskom fakultetu Univerziteta Crne Gore u Podgorici. Bio je na mnogim značajnim funkcijama u oblasti kulturne i društvene djelatnosti u Crnoj Gori (na lokalnom i državnom nivou). Bio je dugogodišnji saradnik dnevnog lista Vijesti. Multimedijalno orijentisan umjetnik, koji se, pored slikarstva, crteža i grafike, bavi kolažom, mozaikom, vitražom, dizajnom, grafičkim oblikovanjem, enterijerskim dizajnom, likovnom kritikom i teorijom umjetnosti. Od stvaralačkih početaka pokazuje intenciju da jasno iskristalisana idejna polazišta i jezičke formalizacije izdvoji kao posebne cjeline – cikluse, koji u širem kontekstu obuhvataju antropomorfnu figuraciju i pejzaž. U njihovoj realizaciji izražavao se uporedo slikom, crtežom i grafikom, što je uslovilo da isti motivski sadržaj dobije različite interpretativne mogućnosti – od ekspresivnog do lirskog, od nedorečenosti apstraktne asocijativnosti do arhetipskih uzora surovog naturalizma, od finih kadenci kolorističkih i linearnih ritmova do struktura stroge statičnosti i monumentalnosti. Crtež predstavlja njegovo primarno izražajno sredstvo. Iz mitskih maglina, narodnih praznovjerica, magije ambijentalnog prostora i „okamenjenih” zoomorfno-antropomorfnih oblika iznjedrio se njegov „natčovjek”. Zapravo, od sedamdesetih godina centar njegovih likovnih interesovanja predstavlja ljudsko tijelo / corpus mundi, koje emanira psihološko-antropološku sliku unutrašnjih stanja umjetnika u kontekstu univerzalnih paradigmi. Ono se u stravičnom grču izvlači iz omotača poput larve, kovitla kao „vihor, pijavica” ili vlada prostorom kao okamenjeni gorostas. Povezuje ga sa hrišćanskim martirijima i likom Madone, koja će vremenom postati centralna figura njegovog antropomorfnog slikarstva. Pored ljudskog tijela, pejzaž predstavlja drugu veliku temu njegovog likovnog opusa. Javlja se kao motivski sadržaj lirske konotacije ili u kontekstu revolta prema devastacijama i uništavanju prirodnog areala Budve i njene okoline. Ciklusi: Intimni ciklus; Grčka mitologija; Stravični ciklus; Ljepotice, zavodnice, čudaci; Madone, predosjećaj stradanja; Stradanje; Le corps; Bestijarij; Mileševski prizori; Pariski zapisi; Pariski susreti; Omaž Školju; Mit o Budvi; Rekvijem za Školj; Mare Montenegro; Montenegro; Mediteranski horizonti; Školj – nove slike; Mediteranske stukture; Le corps – nove slike; Budvanske metastaze. Autor je knjiga: Pariski zapisi, 35 godina stvaralačkog rada, Biblioteka „Daljine”, KPZ Podgorice, Muzeji i galerije Podgorice, 1996; Umjetničke zbirke Centra savremene umjetnosti Crne Gore, CSU, Podgorica, 2011; Ars Libris (1999–2012), Daily Press, „Vijesti”, Podgorica, 2013. Samostalno je izlagao na preko 50 izložbi: Titograd/Podgorica, Sveti Stefan, Herceg Novi, Budva, Beograd, Pariz, Kotor, Zagreb, Petrovac, Požarevac, Topola, Aranđelovac, Kragujevac, Cetinje, Prijepolje, Novi Sad, Igalo, Bijelo Polje, Berane, Tivat, Bar, Nikšić, Bečići. Kolektivno je izlagao u zemlji i inostranstvu: Tunis, Maroko, Alžir, Italija, Jermenija, Belgija, Danska, Rumunija, Francuska, Njemačka, Norveška, SSSR, Čehoslovačka, SAD, Španija, Liban, Srbija, Portugal, Slovenija, BiH, Hrvatska, Austrija, Albanija. Dobitnik je 21 nagrade (izbor): Nagrada oslobođenja Titograda (1977); Nagrada Hercegnovskog zimskog salona (1980); nagrada na II izložbi savremenog crnogorskog crteža, Titograd (1980); Nagrada grada Breseja (Francuska), VIII Internacionalni salon A.C.A.M. (1983); Nagrada Cetinjskog salona jugoslovenske likovne umjetnosti „13. novembar” (1984, 1987); Počasna nagrada Saveza francuskih umjetnika „Grand pale”, Internacionalni salon ’88, Pariz (1988); Nagrada za slikarstvo „Lefranc Bourgeois”, XIV Internacionalni salon A.C.A.M., Bresej, Francuska (1989); Trinaestojulska nagrada (1990); Novembarska nagrada SO Budva (1990); „Beli anđeo”, plaketa najuspješnijem učesniku Umetničke kolonije Mileševa, Prijepolje (1995). Od 1989. ima status slobodnog umjetnika, a od 2010. status istaknutog kulturnog stvaraoca Crne Gore. Član je ULUCG-a i ULUPUCG-a (od 1968), u kojima je jedno vrijeme bio predsjednik; SACG; Odbora za likovne umjetnosti CANU (→ Crnogorska akademija nauka i umjetnosti); udruženja „La Maison des Artistes” (od 1983) i Galerije „Agartha” (od 1987) u Parizu.
Literatura: R. Ćetković, Likovni život – kritike, prikazi i članci, Podgorica, 1996; O. Perović, Ogledi i kritike, Podgorica, 1997; N. Vujošević, Sa likovnih obzorja, Galerija „Most”, Narodna biblioteka „Radosav Ljumović”, Podgorica, 1998; S. Jelušić, Tekst i intertekst, Priština, 1999; M. M. Marović, Prostor/vrijeme/trajanje – crnogorska likovna kritika, Podgorica, 2000; Lj. Zeković, Leksikon crnogorskih umjetnika 1946–2001, Podgorica 2001; O. Radulović, Vrhovi savremene crnogorske umjetnosti, Podgorica, 2005; B. Bogavac, Crna Gora u Parizu – Razgovori i susreti sa umjetnicima, Podgorica, 2007; Lj. Zeković, Individualne likovne poetike, Podgorica, 2008; Lj. Zeković, Slobodan Slovinić, monografija, Cetinje, 2017.
Lj. Zeković