Miroslavljevo јevanđelje, detalj, XII v.
Miroslavljevo jevanđelje, detalj, XII v.
Miroslavljevo jevanđelje, detalj, XII v.
Miroslavljevo jevanđelje, rukopis, slikarstvo, Grigorije (kraj XII v.). Jedna od najznamenitijih rukopisnih ćirilskih knjiga dobila je ime po njenom naručiocu – humskom knezu Miroslavu, bratu velikog župana Stefana Nemanje. Riječ je o tzv. Izbornom jevanđelju – aprakosu, gdje se tekst sistematizuje prema poglavljima u okviru redosljeda jednogodišnjih bogoslužbenih čitanja. Rukopis je pisan na pergamentu i sadrži 181 list. Čine ga precizna ustavna slova staroslovenskog jezika, prema mišljenju pojedinih istraživača, zetsko-humske redakcije. Svakako da posebnu vrijednost ovog znamenitog spisa čine ukrasne minijature u vidu inicijala, zastavica i figuralnih segmenata – ukupno njih 296. Od prezentiranih zastavica izvedenih jednostavnim crtežom samo jedna – sa trojicom jevanđelista – posjeduje slikane djelove. Najveća pažnja posvećena je slikanju inicijala koji visinom zauzimaju više redova teksta – od šest do osam, pa i više. U okviru analize ukrasa inicijala mogu se tipološki uočiti nekolika osnovna modela. Najjednostavnijem pripada grupa za koju je karakteristična kombinacija geometrijskih elemenata sa svedenim pletenicama i prepletnim trakama. Na njih se nadovezuju oni formirani prepletima od floralnih i životinjskih oblika. Vrhunac slikarske imaginacije u punom izrazu može se sagledati preko inicijala sa tematikom fantastičnih animalističkih predstava. Za razliku od inicijala smirenog izraza sa ljudskim figurama, kada je u pitanju ilustrovanje životinjskih susrijećemo se sa fantastičnim svijetom prepoznatljivih formi zmija, lavova, pantera, pasa, vukova, riba, čaplji, orlova, zečeva..., koje se uklapaju u floralne konstrukte. Uz nabrojane, treba apostrofirati i fantastična stvorenja sa određenom simbolikom poput grifona, zmajeva i baziliska. U kontekstu stilskog definisanja minijatura Miroslavljevog jevanđelja, često se vrši njihovo svrstavanje u tzv. teratološki – zvjerinji ornamentalni stil, koji je u širem smislu karakteristika nordijske minijature. Treba napomenuti da sličan tretman postoji i u okvirima iluminacije vizantijskih, romaničkih, pa i islamskih rukopisa. Navedeno svjedoči o činjenici da je autor minijatura u Miroslavljevom jevanđelju imao širok izbor uzora prema kojima je osmislio svoj, nesumnjivo individualni, tematski i likovni aranžman. Za razliku od nordijskog teratološkog stila – naročito irskog i germanskog – sa jakim ekspresivnim nabojem, u Miroslavljevom jevanđelju se manifestuje smirenija likovna opservacija ostvarena kombinovanjem vizantijske rafiniranosti sa osobinama zapadnjačkog iluminiranja. Na osnovu analize načina tretiranja likova na zastavici sa trojicom jevanđelista – početni dio rukopisa – pojedini istraživači identifikuju i uticaje koptske minijature. Među osnovne likovne karakteristike vještog crtača i slikara minijatura jevanđelja spadaju: crtež perom u crnoj ili crvenoj boji; kolorit crvenih, zelenih i žutih tonova; slikanje ili preslikavanje zlatom. Pored brojnih razmatranja o porijeklu i uzorima slikarskog ukrasa, u nauci postoji više stavova o mjestu nastanka i identifikaciji autora rukopisa. Izvjesno vrijeme izražavan je stav o radu dva pisara, međutim, ime u rukopisu označeno kao Versameleon, kako će se pouzdano utvrditi, ne odnosi se na ličnost, već je u pitanju grčki naziv za jednu vrstu boje u vidu balzama – zaštitnog laka. Sa druge strane, poznato je ime minijaturiste koje se javlja na više mjesta u spisu kao Grigorije. Što se tiče problematike određivanja lokacije pisanja teksta i njegovog iluminiranja, najčešće se ona veže za neku od benediktinskih skriptorija na Crnogorskom primorju, pri čemu se uglavnom misli na kotorske umjetničke krugove. Na takvo mišljenje, između ostalog, upućuje i više primorskih elemenata u leksici jevanđeljskih tekstova. U naučnim krugovima preovladava tvrdnja da je Miroslavljevo jevanđelje nastalo krajem XII v. i da je bilo namijenjeno → Crkvi Sv. Petra u Bijelom Polju.
Literatura: S. Radojčić, Stare srpske minijature, Beograd, 1950; V. Mošin, Ornamentika južnoslovenskih rukopisa XI–XIII veka, Sarajevo, 1957; P. Mijović, Istorija Crne Gore, knj. 2, tom 1, Titograd, 1970; J. Maksimović, Srpske srednjovekovne minijature, Beograd, 1981; R. Vujičić, Srednjovjekovna arhitektura i slikarstvo Crne Gore, Podgorica, 2007.
A. Čilikov