Udine, Đovani Batista da (Da Udine, Giovanni Battista), ital. slikar s kraja XV i početka XVI v. (?–?). Najviše se ugledao na venecijanskog slikara A. Vivarinija, kod kojeg je vjerovatno učio, a stvarao je u rodnoj Furlaniji, u Saćilu i Udinama. U riznici → Katedrale Sv. Tripuna u Kotoru čuva se njegova slika Imago pietatis (tempera na dasci i pozlata, 66 x 53 cm), prvobitno u Crkvi Sv. Pavla u Kotoru, potom u župnoj crkvi u Donjem Stolivu, nastala krajem XV v. Na njoj je prikazan dopojasni Hrist koji izlazi iz groba, s ranama na prsima i na prekrštenim rukama, s trnovim vijencem i oreolom oko glave i natpisom I. N. R. I. Iza Hristovog tijela naslikani su horizontalni kraci krsta na kojem je raspet i pravougaonik groba u koji je položen. Ikonografija je proistekla iz snaženja pobožnosti prema Hristovom stradanju, ranama, žrtvi i vaskrsenju kao zalogu iskupljenja čovječanstva, koje se obnavlja evharistijom, naročito u trenutku kada sveštenik, tokom mise, podiže hostiju, simboličko tijelo Hristovo. Slika je vjerovatno bila dio poliptiha koji je izgubljen. Pripisivana je raznim umjetnicima, a od 1996. smatra se djelom ovog slikara zbog preciznosti naslikanih detalja, prozirnih nanosa boje i harmoničnih proporcija.

Literatura: G. Gamulin, „Preliminarni izvještaj o istraživačkim radovima u Boki Kotorskoj 1958–1959”, Radovi Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, 2, 1960, 19–20; N. Luković, Blažena Ozana Kotorka, Kotor, 1965, 141; K. Prijatelj, „Slikarstvo zapadnoevropskih stilova u Boki Kotorskoj od početka 15. do potkraj 19. stoljeća”, Boka, 18, 1986, 32–33; G. Fossaluzza, „Pittori frulani alla bottega di Alvise Vivarini e del Cima”, Saggi e Memorie di Storia dell’Arte, 20, 1996, 44–46; R. Tomić, Zagovori svetom Tripunu. Blago Kotorske biskupije, Zagreb, 2010, 212–216.

S. Brajović