Vinogradi na razglednicama Budve − A. Purger, J. Vučković, 1905.
Razglednica kafane i gostionice „Njegoš” na Njegušima, 1906, u izdanju Stanka Vrbice
Starica koja gostima donosi rinfuzno kućno vino. Misija američkog Crvenog krsta, 1920.
Crnogorska porodica ispred kuće sa vinovom lozom, 1886, fotograf Nikola Đonović
Vinova loza i vino na starim fotografijama, motivi vinove loze i vina na starim fotografijama, iz prve polovine XX vijeka, koji dokumentuju ulogu vinogradarstva i vinarstva u kulturnom, društvenom i ekonomskom životu Crne Gore. Jedinstveni mozaik vinograda u priobalju područja Budvansko-barske regije bila je najčešća tema crnogorskih i stranih fotografa, objavljivana na razglednicama nastalim u periodu 1905–1939. godine. Sve one prikazuju isti motiv Budvanskog polja, sa špalirima vinove loze blizu Starog grada i ispod Gospoštine, snimljenih sa brda Spas. Među najstarijim dostupnim prikazima su vinogradi na razglednicama Budve izdavača Adolfa Purgera and Co, iz Minhena, 1905, Aleksandra Radmirija, 1917, Jovana Vučkovića, Foto-ateljea „Cirigović”, Mila Rađenovića, Ljudevita Grizbaha iz 1925, 1936. i 1939, snimljeni i štampani različitim tehnikama. Flaše crnogorskog domaćeg vina dio su kompozicija fotografija šankova u unutrašnjosti kuća, hotela, gostionica (Njeguši, 1906) i pijaca (Cetinje, 1917). Loza se sadila i oko kuće, na odrinama, za ukras ili kao zaštita od sunca. Fotograf američkog Crvenog krsta snimio je 1920. fotografiju „Ljubaznost i siromaštvo”. Ona dočarava atmosferu šarenog hlada loze male kamene seoske kuće i staricu koja gostima donosi rinfuzno kućno vino. Odrinu sa vinovom lozom imaju na crnogorskim fotografijama i bašte kafana, vile, hoteli, ali rijetkost je razglednica fotografa Laforesta sa motivom vinograda neposredno uz Hotel „Palas” i plažu u Lučicama, u Petrovcu. Odnos prema konzumiranju vina tokom raznih svečanosti, porodičnih proslava, obreda tema je ručno bojene razglednice „Crnogorska narodna nošnja u žanru etnografskog portreta”. Institut Luće Ćinećita (Instituto Luce Cinecitta), u Rimu, čuva u arhivi fotografiju „Posjeta guvernera Bastijanija Kotoru 29. IV 1942”, kada je priređena i izložba crnogorskih proizvoda sa područja Kotora, među kojima je i domaće vino lokalnih proizvođača. Hrvatski fotograf Milan Pavić fotografisao je 1956. kaskadne vinograde na obroncima prema moru, u blizini Hotela „Jadran”, u Ulcinju. Šezdesetih i sedamdesetih godina XX vijeka, fotografije ove tematike više nijesu bile rijetkost. Osnivanjem → Agrokombinata „13. jul”, Titograd, snimale su se fotografije cijelog postupka proizvodnje grožđa i vina – preko orezivanja vinove loze do berbe grožđa i tehnoloških postupaka u proizvodnji vina.
LITERATURA I IZVOR: J. Depolo, Milan Pavić, Zagreb, 1986; B. Hlevnjak, „Moderna fotografija Ljudevita Griesbacha (1914–1943)”, Peristil: zbornik radova za povijest umjetnosti, 37/1, Zagreb, 1994; N. Mirošević, Z. Turković, Ampelografski atlas, Zagreb, 2003; M. Đurić, Istorija fotografije Crne Gore 1840–1940, Podgorica, 2013; L. Magaš-Bilandžić, „Desetletje pluralizmov: fotografija v Kraljevini Jugoslaviji”, Na robu: vizualna umetnost v Kraljevini Jugoslaviji (1929–1941), Ljubljana, 2019; https://hrcak.srce.hr… (pristup 10. III 2021).
M. Đurić