Mladen Krekić, Marina Porto Montenegro, 2016, Tivat
Više autora, dio turističkog naselja Porto Montenegro, 2016, Tivat
Porto Montenegro, Tivat (2016), novoizgrađeno turističko naselje sa marinom i nautičkim centrom, na mjestu nekadašnjeg brodogradilišta „Arsenal”. Brodogradilište koje je izgradila Austrougarska monarhija 1884. bilo je najveća mornarička baza na Južnom Jadranu. Nakon II svj. rata, postalo je vojno brodogradilište „Sava Kovačević” (do 2000). Cjelokupnu ideju transformacije u moderan jahting realizovao je Piter Mank, nosilac investicije (2006–2016), danas „Investment Corporation of Dubai”. Autori projekta: londonski studio „Reardon Smith Architects” i firma „MHZ” iz Pariza sa autorskim timovima, manjim projektnim biroima za pojedine segmente projekta: „WATG” iz Kalifornije; „OBM International” iz Floride; „Centroprojekt” – arh. Amalija Adamović; arh. proj. Danijela Dojčinovič; arh. proj. Dejan Sokolov; „WATG” – Jacqueline King; „Dizajn Arhitektura” – Jugoslav Janjić; „WATG” arh. proj. Ivana Milić; Centar za arhitekturu i urbanizam (CAU) – arh. Dragana Radulović; „Biznis Art” – → Mladen Krekić, nautički projekat marine; Martin Lane Fox (pejzažna arhitektura), arh. proj. Marija Miladinović. Turističko naselje formirano je kao moderni obalni gradić sa primarnim priobalno-nautičkim urbanim jezgrom, tradicionalno kako su nastajali stari primorski gradovi kada su pristajanja brodova bila motiv za formiranje grada. Plovni dio starog „Arsenala” sa izgrađenom infrastrukturom prilagođen je modernoj navigacionoj tehnologiji jahtinga sa servisiranjem i uslugom visokorazvijenih tehnologija za megajahte. Infrastruktura i nautičke funkcije su tehnološki izgrađene po međunarodnim standardima i pravilima plovne sigurnosti. Usluge međudržavnog prelaska granice, carinske i prateće službe sa tercijarnim uslugama komercijalno zabavnim prilagođeni su ekskluzivnoj klijenteli. Nautička struktura jahting usluga profilisala je sadržaje u naselju sa nekoliko restorana, kafeterija i poslastičarnica, galerijom, knjižarom, muzejom, hotelom visoke klase, SPA centrom u okviru hotela sa velikim terasama i zelenim površinama, teretanom na otvorenom, odbojkom na plaži, streljaštvom, karaokama, gađanjem glinenih golubova, jogom, pilatesom, tenisom, skvošem, teretanom, kuglanjem, bilijarom, stonim tenisom, jedriličarstvom, stonim fudbalom, plivanjem, prostorima za djecu. Veliki parking u hladovini na ulazu u naselje obezbijedio je da gost ili prolaznik i turista mogu neopterećeno da uživaju u svemu što nudi Porto Montenegro. Urbanistički koncept naselja zasnovan je na transponovanom mikrourbanizmu starih primorskih gradova, koji je funkcionalno modernizovan, u komforu i prilagođen standardima današnjih kulturnih potreba. Naselje ima ortogonalnu šemu ulica sa velikom promenadom, srednjom gustinom stanovanja i dosta slobodnog prostora. Arhitektura objekata koji gradiraju od P + 3–4 vješto je razrađena, uz korišćenje karakterističnih sklopova primorske arhitekture, maksimalno ozelenjena, na terasama sa pergolama i žardinjerama, puzavicama i zimzelenim mediteranskim biljem. Takođe, parterni pješački dio obiluje bogatom vegetacijom, fontanama, skulpturama duž ulica i pjaceta. Igra krovnih ravni u kanalici dosljedna je mediteranskim sklopovima kuća. Transponovanjem tradicionalnih elemenata i detalja u modernizovanom likovnom rukopisu i novoj obradi tradicionalnih materijala ostvarena je nova mediteranska arhitektura XXI v. Čitav kompleks lociran je na 30 ha, od čega je realizovano 50%, a od morske površine za jahting angažovano je 65 ha. Strukturu komercijalnih apartmana čine penthausi, trokrevetni, dvokrevetni, jednokrevetni i junior apartmani, ukupnog kapaciteta 550 gostiju, koje opslužuje oko 400 radnika. Pažljivim planiranjem, urbanim i arhitektonskim konceptom, načinom lociranja, ovo turističko naselje posjeduje urbanu i funkcionalnu autonomiju, a istovremeno se integriše sa starim postojećim dijelom grada, pa Tivat i Porto Montenegro čine bogatu urbanu cjelinu.
Izvor: podaci kompanije „Porto Montenegro”.
S. Mitrović