Bauer, Marija, hrv. slikarka (Linc, 1852 – Gablonc, Češka, 1936). Bila je prof. Obrtne škole u Zagrebu. U saradnji sa suprugom Josipom, slikarom i restauratorom, bavila se naročito tehnikom limoškog emajla i keramike. Portrete-minijature radila je uglavnom na slonovoj kosti. Iz redova je onih likovnih stvaralaca koji su na sebi svojstven način bili akteri egzaltirano-ceremonijalnog čina – Nikoljdanske proslave četrdesetogodišnje vladavine crnogorskog knjaza Nikole I (1900). Njihov stvaralački aktivitet eksplicira se jednim brojem reprezentativnih knjaževih portreta. Iako nedatirani, inventivni istraživači i analitičari situiraju ih u korpus „jubilarnih” portreta, ističući kao relevanciju u preciznom oblikovanju modela, lišenog idealizacije, emfaze i patosa u držanju i liku, „očitu starosnu dob šezdesetogodišnjaka”. Dva minijaturna portreta sui generis M. Bauer i slikara O. Basevija konsekventnim čini tehnika – tempera na kaučuku i „fotografski realizam”, zapravo činjenica da predstavljaju vanredno „urađene kopije fotografija ili reprodukcija u boji”. Osoben „rad Mari Bauer (jedinog knjaževog portreta naslikanog ženskom rukom) je pedantna, minuciozna minijatura, izvanredan spoj fotografije i kolorističkih sklonosti autora”. Izlagala je u Zagrebu, Beogradu, Beču, Gracu i Lincu.

Literatura: Enciklopedija likovnih umjetnosti, Zagreb, MCMLIX; N. V. Martinović, Crna Gora u slikarstvu XIX i XX vijeka, Podgorica, 2007.

N. Martinović