Breson Kartije, Anri (Bresson Cartier, Henri), franc. fotograf (Chanteloup-en-Brie, Francuska, 22. VIII 1908 – Montjustin, Francuska, 3. VIII 2004). Otac moderne foto-žurnalistike. Od novinske fotografije načinio je umjetnost, kao arhetip putujućeg foto-žurnalizma. Jezgroviti portretista, humanističkog fotografskog senzibiliteta, fotografiše ličnosti koje su dostigle svjetsku slavu. Jedan je od osnivača foto-agencije „Magnum” (1947). Među najpoznatijim radovima je fotografija Iza stanice San Lazar (Francuska, 1932), kojom je iznjedrio ideju presudnog trenutka (decisive moment), aludirajući na momenat u kojem neki skup pojedinačnih pojava, posmatran kroz sočiva aparata, biva koherentan, izbalansiran u kompoziciji i ostalim formalnim elementima. Neke od portreta napravio je držeći kameru na oku i po sat vremena da bi napravio jedan snimak. Objavio je nekoliko knjiga o fotografiji. U Jugoslaviji, gdje je boravio 1965, fotografisao je portrete i pejzaže, obilazeći sve republike. U Crnoj Gori snima Virpazar (žena koja nosi džak na leđima), Kotor (grupa ljudi sa koferima koja iz desne trećine fotografije odlazi nekuda ispred Palate Pima) i šumski pejzaž Morače (nepretenciozno kompoziciono rješenje mladića u šortsu, koji odmara u hladu drveta i svog konja).
Literatura: H. i A. Gernsheim, Fotografija sažeta istorija, Beograd, 1973; J. Jeffrey, Photography, A Concise History, London, 1981; M. Frizot (ur.), The New History of Photography, Keln, 1998; Photography: The whole story, New York, 2012.
M. Đurić