Nekropola stećaka, Velimlje kod Nikšića
Stećak na nekropoli Bare Žugića, Žabljak
Nekropola stećaka, Novakovići, Žabljak
Stećak, lapidarijum NMCG, Cetinje
Stećci, nadgrobna arhitektura, skulptura, anonim (XII–XVI v.). Specifični kameni monoliti iz domena nadgrobne arhitekture, koji egzistiraju u okviru fonda sačuvanih kulturnih dobara Crne Gore; malo su poznati široj javnosti i nedovoljno proučeni. Geneza stećaka na balkanskim prostorima može se u kontinuitetu pratiti od XII do XVI v. U Crnoj Gori uglavnom su, pojedinačno ili u okviru nekropola, locirani najčešće u sjevernim i sjeverozapadnim predjelima. Ovo kulturno blago, sačuvano dominantno u ruralnim sredinama, bilo je teško dostupno oku posmatrača i vrlo rijetko izlagano u galerijskim prostorima. Pored Crne Gore, nekropole stećaka široko su rasprostranjene i na teritorijama Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije. Kao specifična kulturna dobra, stećci su stalni predmet interesovanja u kontekstu stanovišta niza naučnih aspekata – umjetničkog, istorijskog, arheološkog, antropološkog, lingvističkog, religijskog, etnološkog... U prošlosti su ovi reprezenti nadgrobne arhitekture ukrašavani plastikom geometrijskog, floralnog, arhitektonskog i figuralnog karaktera, koja najbliže stilske paralele ima sa romaničkim i vizantijskim umjetničkim iskustvima. Bili su poštovani kod lokalnog stanovništva kao neka vrsta kultnih mjesta, koja su nazivana različitim imenima: kam, kamen, mramorje, biljeg, vječna kuća, grčko groblje, svatovsko groblje, mašet i dr. U određenom dijelu naučnih krugova stećci su često pripisivani aktivnosti bogumila, međutim, detaljnija istraživanja jasno su uputila na činjenicu da su pod njima sahranjivani i pripadnici obje ključne srednjovjekovne koncesije – pravoslavci i katolici. U naučnim krugovima postoje i dileme oko pitanja elemenata koji su imali najvažniji uticaj na kreiranje forme i ornamentike stećaka koji se izrađuju u različitim oblicima: kao uspravni – u formi sljemena, sanduka, kuće i hrama i kao položeni u obliku masivne kamene ploče. Tvrdnji da je riječ o jedinstvenom folklornom izrazu suprotstavlja se mišljenje o njihovoj religijskoj i filozofskoj ulozi. U korist tvrdnje da stećci ne predstavljaju isključivo balkanski folklorni oblik svjedoči činjenica da se slična grobna obilježja mogu identifikovati na više lokaliteta u Evropi u okviru populacija koje baštine katoličku, pravoslavnu, katarsku, bogumilsku, patarensku, monofizitsku, islamsku religijsku tradiciju. Stećci u Crnoj Gori, bliže određeno, koncentrisani su uglavnom na opštinskim teritorijama Nikšića, Pljevalja, Bijelog Polja, Plužina, Žabljaka i Cetinja (mogu se u manjem broju locirati i oko Skadarskog jezera, kao i u opštini Plav). Dosadašnja istraživanja rezultirala su podatkom da je na pedesetak lokaliteta identifikovano 3.500 stećaka, dok je jedan broj dislociran i upotrijebljen za zidanje novih građevina različitih namjena. Stećci sačuvani u Crnoj Gori različitih su veličina i oblika – od tanjih kamenih ploča pa do masivnih kamenih blokova. Na dosta značajnom broju njih nalazimo uklesane natpise i ukrase u obliku plitkog reljefa. Likovne predstave širokog su spektra: floralni i geometrijski motivi – floralne i spiralne mreže, cik-cak trake, tordirane trake, polukružne romaničke arkade; zoomorfne i predstave ljudske figure. U dekorativnoj obradi crnogorskih stećaka prisutni su i brojni, katkada simbolički, motivi: krug, krst, mjesec, sunce, rozete, scene lova na jelene i igre u kolu, kao i heraldički elementi poput mača i štita. Zbog svojih jedinstvenih kulturno-umjetničkih odlika, određen broj reprezentativnih stećaka sačuvanih na teritoriji Crne Gore uvršten je, zajedno sa onima iz okolnih zemalja – Srbija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina – na Listu svjetske baštine UNESCO-a.
Literatura: Š. Bešlagić, „Stećci u Pivi”, Starine Crne Gore, V, Cetinje, 1975; M. Cerović, A. Berkuljan, Stećci, mramori, belezi, kami, Cetinje, 2012; P. Malbaša, T. Samardžić, „Stećci u Crnoj Gori”, Montenegrina – digitalna biblioteka crnogorske kulture.
A. Čilikov