Siniša Radulović, Dead Whales Can’t Wave Back, 2015.

Radulović, Siniša, multimedijalni umjetnik (Titograd, sada Podgorica, 8. I 1983). Diplomirao je 2004. na → Fakultetu likovnih umjetnosti Univerziteta Crne Gore na Cetinju, odsjek Slikarstvo, gdje je i magistirao 2008. Studijski je boravio u: Residency Unlimited, Njujork (2018); Q21, Museums Quartier, Beč (2016); KulturKontakt, Beč (2015); P142, Berlin (2012); PASCA, Pont Aven School of Contemporary Art, Pont Aven (2007). Član je grupe „Four” (sa → Ivanom Đurišićem, → Srđanom Ilinčićem, → Vidakom Radmilovićem). Pored klasičnih umjetničkih medija, radi video, fotografiju, kolaže, multimedijalne instalacije, objekte, kompjutersku animaciju. Njegov rad se tematski, problematski i značenjski organizuje ili rasprostire u tri koncentrična kruga. Centralni krug ili gravitaciona sila njegove umjetnosti počiva na senzitivnoj arheologiji intimnih sjećanja i predstavlja veliko umjetničko osvještanje privatnosti i porodičnosti. U drugom, širem krugu suptilno se ironično ili oštro parodijski razlaže okvir šire „porodičnosti” – jezgro nacionalnog – razgrtanjem teretnih slojeva nacionalne istorije i tradicije, kolektivne memorije, nacionalnih mitova i aktivnih identitetskih manipulacija, fiksacija i patologizacija. U trećem, spoljnom krugu, umjetnik rasvjetljava aktivnu dimenziju fikcionalnog, čak uznemirujuće bizarnog, u savremenom svijetu raspršenog kroz mreže i mehanizme sveopšte medijatizacije, virtuelizacije i spektakularizacije. Građenje sva tri kruga dominantno opslužuje mehanizam umjetnosti aproprijacije kao, u njegovom slučaju, umjetničko prisvajanje gotovih materijala, tzv. nađenih predmeta (objet trouvé), te fotografija i fragmenata audiovizuelnog materijala (found footage). Samostalne izložbe (izbor): Umjetnički paviljon, ULUCG, Podgorica (2006); „Cabin fever”, Galerija „Centar”, Podgorica (2009); „Heterotopije” (sa → Jovanom Vujanović), Galerija „Remont”, Beograd (2013); „Flattened Fauna”, „Atelje Dado”, Cetinje (2015); „Above the Shadow, Dust / Nad sjenkom prašina”, Crnogorska galerija umjetnosti „Miodrag Dado Đurić”, Cetinje (2018). Grupne izložbe (izbor): „Ukrštanja – crnogorska savremena umjetnost u XXI vijeku”, Muzej savremene umjetnosti „Erarta”, Sankt Peterburg (2012); 56. Oktobarski salon – „Ljubavni zanos”, Beograd (2016); „MECONIO, Muestra de Nuevos Cineastas”, Madrid (2016); „HOME, Mediterranea”, 18. Bijenale mladih umjetnika, Tirana (2017); „MILČIK – YVAA 2017”, Crnogorska galerija umjetnosti „Miodrag Dado Đurić”, Cetinje (2017); „DONUMENTA: 14x14 under construction”, Regenzburg, Njemačka (2017); „Borderland, Ausstellungsraum Klingental”, Bazel (2017); „Hekler Collective, Signs and Symbols”, 102 Forsyth Street, Njujork (2018); „Third from the Sun: Views and Prospects of the Anthropocene”, MUMOK, Beč (2019). Kolekcije: Kolekcija Oktobarskog salona, KCB, Beograd; Kolekcija Deutsche Telekoma; Kolekcija Narodnog muzeja Crne Gore; Kolekcija Univerziteta Crne Gore; Kolekcija Luciano Benetton (Imago Mundi); Kolekcija Federculture Rim; Zbirka CSUCG; Kolekcija CANU. Nagrade: Nagrada za slikarstvo, Galerija „Spinnaker” (2004); Nagrada za slikarstvo, 33. Crnogorski likovni salon „13. novembar”, Cetinje (2011); Grand Prix, Hercegnovski zimski likovni salon (2016); Nagrada za video-rad, 38. Crnogorski likovni salon „13. novembar”, Cetinje (2016); Nagrada „Milčik” – Young Visual Artist Award (2017).

Izvori: Lj. Karadžić, pred. kat. Siniša Radulović, JU Muzeji i galerije Podgorice, Podgorica, 2014; M. Bezmarević, pred. kat. Art Factory, CSUCG, Podgorica, 2017; A. Ivanović, pred. kat. Above the Shadow, Dust, Narodni muzej Crne Gore, Cetinje, 2018; Ch. Höller, „Sinisa Radulovic. Authorised Persons Only, Montenegro, an Area Torn Between Tourism, Illegal Construction Activity, and NATO”, Springerin magazine, Post-Yugoslavia, Beč, 2019.

S. Racanović