Anton Karinger, Posmrtna povorka knjaza Danila, 1862, NMCG, Cetinje

Karinger, Anton, sloven. slikar (Ljubljana, 29. XI 1829 – Ljubljana, 14. XI 1870). Nakon svršene trgovačke škole, 1845. odlazi u Beč na Umjetničku akademiju, a potom u Minhen. Učestvovao je u ratu 1849. (rat koji su vodili pripadnici pokreta za oslobođenje i ujedinjenje Italije – Risorgimento – protiv Austrijskog carstva). U Italiji je ostao do 1854, kada je, kao oficir, prekomandovan u Boku Kotorsku, a 1855. u Šibenik. Sa akvarelistom Vernerom, u vrijeme dok je kao oficir živio u južnoj Dalmaciji (1854–1857), posjetio je Crnu Goru. Usljed bolesti, 1861. istupio je iz vojske i vratio se u Ljubljanu, u potpunosti se posvetivši slikarstvu. Radio je najvećma pejzaže iz južne Dalmacije, Crne Gore, Koruške i Tirola, u romantičarskom duhu, realističke portrete i figuralne kompozicije. U slike je unosio elemente tajanstvenosti i fantastike. Boraveći u Crnoj Gori, uradio je veći broj skica i crteža koje odlikuju dokumentarnost i etnografska minucioznost. Tim manirom stekao je titulu „slikara južnoslovenskih krajeva”. Na bazi ovih skica izradio je slike koje su mu donijele prestižni ures od strane umjetničke kritike. Za slike Tvrđava Presjeka (osmanska utvrda) i Skadar sa Skadarskim jezerom, nastale 1855, ovjenčan je zlatnom Medaljom za umjetnost 1864. u Beču. Njegov „crnogorski opus” brojao je oko 15 ulja na platnu, od kojih su sačuvana samo tri (Kotorski zaliv, 1861; Suđenje narodu pod drvetom, 1863. i apoteozno koncipirana kompozicija Posmrtna povorka knjaza Danila, 1862), kao i veći broj akvarela, tempera i crteža crnom i bijelom kredom (Crnogorski narodni tipovi; Budvanski zaliv; Kolo; Dvije Crnogorke itd.). Ovaj slikar-vojnik bio je gost Danila I Petrovića Njegoša, knjaza crnogorskog i brdskog. Načinio je reprezentativni knjažev portret crtežom i akvarelom (Narodni muzej, Ljubljana). Knjaz je prikazan do koljena, u tročetvrtinskom profilu, sa tankim brkovima povijenim nadolje. Kompoziciju Knjaz Danilo sa pratnjom u Parizu objavio je 1857. kao ilustraciju francuski list ĽIllustration od 28. III 1857, a Illustrierte Zeitung od 1. V 1858. na 373. strani Bitku na Grahovcu. Godine 1862. naslikao je apoteozno koncipiranu kompoziciju Posmrtna povorka knjaza Danila, a 1863. scenu Suđenje ispod drveta.

Literatura: N. V. Martinović, Crna Gora u slikarstvu XIX i XX vijeka, Podgorica, 2007; S. Brajović, Portreti knjaza Danila I Petrovića Njegoša, Podgorica, 2019.

N. Martinović