Peđa Đonović, Rođenje Hristovo, 1997, NMCG, Cetinje

Đonović, Peđa, fotograf (Cetinje, 15. XI 1967 – Cetinje, 22. I 2003). Radio je kao fotograf u RZZSK-u na Cetinju od 1990. Osim dokumentarne fotografije, koju je radio u Zavodu, učestvovao je u snimanju nekoliko monografija, kao i u snimanjima većeg broja kataloga i kalendara. Fotografiju je, kako je zapisao, doživljavao kao način bilježenja prolaznosti vremena i vid umjetnosti koji mu omogućava izražavanje unutrašnjih osjećanja i ideja. Ciklus fotografija, povezan idejnom i literarnom odrednicom Testament, predstavlja jednu „kompleksnu, ali i krajnje razumljivu, filozofsku i humanističku viziju u okviru koje autor, koristeći biblijske teme i jezik univerzalnih simbola”, tumači svijet i nas u njemu. Formirao je instalacije i objekte simboličko-semantičke konotacije, koje je kasnije fotografisao. Centralni motiv na njima predstavlja jaje. Sve fotografije su izrađene u crno-bijeloj tehnici, a kompoziciona rješenja idu ka tako definisanom odnosu konstruktivnih elemenata da se, koliko je moguće, izbjegava prenatrpanost scene. Redukcija scene i predmetnost „u pažljivo osmišljenom konceptu bez prisustva ljudske figure, obezbjeđuju umjetničkom projektu ’Testament’ istinsku suštinu drame nasuprot melodramatičnim efektima, dominantu kompleksnog filozofskog karaktera”, nad patetičnošću isključivo vjerske propagandne slike. Više puta je izlagao na kolektivnim izložbama u zemlji. Bio je član Udruženja profesionalnih fotografa Crne Gore.

Izvor: Peđa Đonović, Testament’ Plavi dvorac, katalog izložbe, Narodni muzej Crne Gore, Cetinje, 2008.

M. Đurić