Bogorodica sa Hristom, detalj, freska, istočni zid priprate Manastira Dubočica kod Pljevalja, 1565.
Bogorodica sa Hristom, prijestona ikona Manastira Dubočica kod Pljevalja, XVII v.
Dubočica kod Pljevalja, manastir, Crkva Sv. Nikole, arhitektura, freske i ikone, anonim (XVI i XVII v.). Mala jednobrodna građevina s polukružnom apsidom, koja je sazidana 1565. i odmah živopisana zahvaljujući preduzimljivom Mojsiju, episkopu Budimljanske katedrale. Poslije pada pod osmansku vlast, preduzimljivi episkop je oko sebe sabrao jedan broj posljednjih živopisaca, koji su se formirali u kotorsko-dubrovačkim slikarskim radionicama. Oni su dali zapažen doprinos umjetničkom razvoju na području Hercegovine u prvoj polovini XVI v., a i u drugim mjestima sve do Ukrajine. Bez sumnje, značajniju ulogu u tome odigrao je budimljanski episkop, radeći na okupljanju darovitih monaha oko stare katedrale. Tako aktivne i spremne za rad zatekla ih je obnova Patrijaršije 1557, što je još više oživjelo obrazovni i duhovni rad u Pravoslavnoj crkvi. Šezdesetih godina XVI v. intenzivirala je zografsku djelatnost jedna grupa slikara o kojima se malo zna. Iz te grupe po vrijednostima se izdvaja majstor Dubočice, čije slikarstvo svjedoči o njegovom nesumnjivom umjetničkom daru. Da je u Dubočici postojala Crkva Sv. Nikole i prije pada pod osmansku vlast, svjedoči jedan turski ferman, kojim se dozvoljava njena obnova. O njenom ponovnom zidanju i živopisanju starao se iguman Pavle, a što je navedeno u natpisu nad vratima iz avgusta 1565. Zidne slike i natpisi u ovoj crkvi dosta su oštećeni, ali, i pored toga, njihovo postojeće stanje ipak dopušta da se, uglavnom, može sagledati skoro sav tematski repertoar i njegov razmještaj. Pored patrona Sv. Nikole, koji je prikazan kod vrata u priprati, uz Bogorodicu i pustinožitelje koji su predstavljeni u prvoj zoni, u gornjim zonama naslikane su scene iz života Sv. Nikole i neke iz ciklusa Čuda Hristovih. Da je kojim slučajem nepoznati živopisac izostavio u slikanom repertoaru naosa Nerukotvoreni obraz na istočnom zidu, Sv. Trojicu na svodu, lik Stefana Dečanskog iz prve zone sjevernog zida, prikaz starozavjetnih scena (Gostoljublje Avramovo i Tri mladića u ognjenoj peći), i mrtvog dopojasnog Hrista u grobu u oltaru, tematika crkve u Dubočici ne samo da bi bila znatno siromašnija, nego bi bila sasvim nezanimljiva, za razliku od likovnih vrijednosti koje su natprosječne za doba u kojem su nastale. Uzrok tome je očuvanost starijih fresaka, koje je pažljivo zagledao nepoznati zograf novog sloja slikarstva u Dubočici. Tri prijestone ikone sa ikonostasa: Bogorodica sa prorocima, Hristos sa apostolima i Sv. Jovan Preteča nastale su u periodu od 1622. do 1682, kada se radilo na kompletiranju ikonostasa. Ovo ikonopisno slikarstvo blisko je radu freskopisaca koji su tokom druge polovine XVI i prve polovine XVII v. živopisali više crkava na tlu Crne Gore. Majstorstvo nepoznatog slikara pokazuju Blagovijesti na carskim dverima, koje su oslikane u periodu kad i pomenute prijestone ikone.
Literatura: A. Jovićević, „Manastir Dubočica”, Zetski glasnik, 89, Cetinje, 1933, 3; S. Raičević, Slikarstvo Crne Gore u novom vijeku, Podgorica, 1996, 78; A. Čilikov, Ikone u Crnoj Gori, Podgorica, 2014, 90–91.
S. Raičević