Objekat 153, predstava Sv. Hristofora, XV v., Stari Bar
Stari Bar, Objekat 153, slikarstvo, anonim (XV v.). Objekat 153, smješten uz unutrašnju gradsku kapiju, podignut je u periodu XIII–XIV v. Smatra se da je u njemu bilo svratište za putnike, a da je, za vrijeme epidemija, služio i kao karantin. U pravougaonoj niši, na sjevernom, prizemnom zidu zgrade, sačuvana je, veoma oštećena, predstava Sv. Hristofora. Na plavičastoj pozadini prikazan je kao Hristonosac, obučen u kratku crvenu haljinu i bosonog. Svetitelj desnom i lijevom rukom pridržava štap zelene boje. Od Hrista, koji je bio naslikan na svetiteljevom ramenu, očuvan je samo donji dio haljine i stopala. Sv. Hristofor, u duhu pobožnosti kasnog srednjeg vijeka, iz niše sa zida hospitiuma, putnicima i hodočasnicima davao je nadu da će izbjeći svaku nesreću. Na frontalnoj strani niše je fresko-ikona Bogorodice, veoma oštećena, predstavljena na tamnoplavom fonu, skoro u prirodnoj veličini. Nimb je bio naslikan oker, a maforion indigoplavom bojom. Oko cijele predstave je bila tamnocrvena bordura, dok je unutrašnjost oivičena bijelom trakom. Pri vrhu predstave, visila je nabrana tamnocrvena draperija. U Povlasticama grada Bara, koje je Republika Venecija izdala 19. V 1443, Ratačkoj opatiji su potvrđene sve ranije privilegije, samo je u Crkvi Sv. Đorđa u Baru ostala ratačka Bogorodičina ikona. Hodočasnici su, u kasnom srednjem vijeku, putujući do mjesta hodočašća, na putu nailazili na kopije čudotvornih ikona, koje su služile kao putokaz, ali i kao sredstva stimulisanja vjerskih osjećanja koja su kulminirala štovanjem prave čudotvorice. Vjerovatno je i fresko-ikona Bogorodice u barskom hospitiumu imala istu funkciju. Predstave Sv. Hristofora i Bogorodice rađene su u kombinaciji al secco i al fresco. Nema sačuvanih arhivskih podataka o slikaru/slikarima ove dvije kompozicije. Po svemu sudeći, naslikane su u XV v. Stilski i ikonografski elementi ukazuju na uzore zapadnog porijekla.
Literatura: Đ. Bošković, Stari Bar, Beograd, 1962; R. Vujičić, Freska s likom Sv. Hristofora na pročelju crkve Sv. Ane u Kotoru, PPUD, 24 (1984), 39–44; T. Koprivica, „Freska sa predstavom svetog Hristofora u Starom Baru”, IZ, 1–4 (2004), 145–153; T. Koprivica, „The Abbey of the Virgin of Ratac-A Significant Cult Center at the Eastern Coast of the Adriatic”, Beyond Adriatic Sea, A Plurality of Identities and Floating Boarders in Visual Culture, Collection of Papers, ed. S. Brajović, Novi Sad, 2015, 53–77.
T. Koprivica